چگونگی تشکیل کنسرسیوم های صادراتی ، کنسرسیوم صادراتی ، consersiom

چگونگی تشکیل کنسرسیوم های صادراتی

وکلای متخصص تجارت بین الملل موسسه حقوقی بین المللی اریکه عدل در این مقاله قصد دارند تا مخاطبان محترم را از چگونگی  تشکیل کنسرسیوم های صادراتی ، اهداف و نحوه عملکرد آنها آشنا سازند و تاثیرات شگرف اینگونه مجتمع های صادراتی را تبیین نمایند .امروزه رشد صادرات غیر نفتی کمک عدیده ای را می تواند به ترقی و گاها ترمیم اقتصاد کشور ها نماید ،با این حال یکی از پیش شرط های ارتقاء تراز صادرات وجود شرکت هایی با مقیاس بزرگ و با مزیت رقابتی است ، با این توضیحات می توان گفت برگ برنده شرکت های با ساختار کوچک تر و به نوعی چابک تر ، می توانند با تجمیع تخصص ، سرمایه انسانی و دیگر شاخص های مرتبط ، با شرکت های دیگری از همین نوع در قالب فعالیت مشترک اقدامی موثر در جهت اهداف سازمانی خود و همچنین اهداف بلند مدت استراتژیک نمایند .

با این توضیحات و با در نظر گرفتن تغییر الزامات رقابت در بازارهای جهانی ، شرکت های کوچک قطعا سهمی در بازار نخواهند داشت و تنها راهی که سبب ورود آنها به مقطع رشد و تعالی سازمانی و تجاری فراهم است ، اقدام در جهت تشکیل کنسرسیوم های صادراتی خواهد بود .

با توضیحاتی که ارائه شد ، قصد داریم مخاطبان خاص این مقاله که فعالان اقتصادی و صنعتگران عزیز می باشند را با چند و چون تشکیل کنسرسیوم ها و ساختار حقوقی آن ها در ایران مطلع سازیم .

کنسرسیوم صادراتی چیست؟

از این رو در ابتدا باید تعریفی از کنسرسیوم صادراتی بدین شرح ارائه داد :

کنسرسیوم صادراتی ، ترکیبی داوطلبانه از چند شرکت است که با هدف آموختن هنر صادرات به اعضای خود و همچنین افزایش توان صادراتی و توسعه فروش کالاها و خدمات در خارج از مرز های کشور و تسهیل صادرات این محصولات از طریق یک اقدام مشارکتی تشکیل می شوند ، و اعضای یک کنسرسیوم باید دریابند که جنبه همکاری برتر از رقابت باشد تا بتوان به بازارهای کلیدی و آخرین تکنولوژی دست یافت .

به لحاظ ساختار حقوقی و اداری باید عنوان داشت ، که کنسرسیوم صادراتی هویت مستقلی حقوقی خود را خواهد داشت و به لحاظ مالی ، مدیریتی و بازرگانی ، کاملا مستقل از اعضا می باشد .

با این حال یک کنسرسیوم صادراتی را می توان به عنوان ، واحد یا کمیسیون مشترک توسعه صادرات و یا فروش خارجی در نظر گرفت ، که تسهیل روند صادرات را برای اعضا به ارمغان می آورد .

پس از طی فرآیند های اولیه و تعیین اهداف ایجاد کنسرسیوم ، وارد فاز بعدی ، یعنی ثبت این کنسرسیوم در مراجع قانونی است  تا بدین طریق امکان قانونی استفاده از مزایای این همکاری برای اعضا فرآهم گردد ،

مبنای قانونی ثبت کنسرسیوم های صادراتی در آغاز مسیری مشابه با ایجاد یک شخص حقوقی با در نظر گرفتن قواعد و قوانین خاص خودش را دارد ، و این در حالی است که تفاوت های خاصی نیز در این مبحث وجود دارد که قطعا با همکاری و همیاری متخصصان حوزه تجارت بین الملل یاید کارسازی شود ، چرا که بهره مندی از مزایای طرح ، نیاز به فرآهم آوری پیش زمینه هایی است که روند توسعه شرکت ها به همراه داشته باشد .

در ارتباط با جزئیات اداری و مالی چنین کنسرسیوم هایی ، ورای قواعد آمره قانونی که وجود دارد مبنای همکاری ، توافق و همفکری شرکا است که با تلفیق تجربیات و آموزه های فنی و تخصصی خود ، سازمانی جدید را بر پایه منافع مشترک ایجاد می نمایند .

با این حال کنسرسیوم های صادراتی می تواند مسیری عاری از هرگونه مشکلات و موانع در جهت دست یابی به اهداف کوتاه مدت و بلند مدت سازمانی و ملی باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *