وکیل برای ایرانیان خارج از کشور

در این مقاله قصد داریم به معرفی یکی از خدمات خاص موسسه حقوقی بین المللی اریکه عدل یعنی وکیل برای ایرانیان خارج از کشور بپردازیم که تابه حال به آن پرداخته نشده و این در حالی است که این موضوع همواره از دغدغه های مهم هموطنان ایرانی مقیم خارج از کشور بوده است ،

این خدمت خاص را باید یک از خدمت مهم و حیاتی توسط وکیل ایرانی در جهت رفع نگرانی برای ایرانیان خارج از کشور تلقی کرد چرا که می تواند مشکلات حقوقی عمده را چه به لحاظ هزینه و چه از نظر صرف زمان بر طرف نماید ، با این حال موسسه حقوقی بین المللی اریکه عدل ارائه خدمات حقوقی به ایرانیان خارج از کشور را به دسته بندی های مختلفی تقسیم نموده که ذیلا به آن ها اشاره می شود :

 

 

مدیریت املاک به وکالت از مالک در ایران 

یکی از مهمترین مشکلات حقوقی که ایرانیان خارج از کشور همواره با آن درگیر هستند موضوع مدیریت املاکی است که در ایران دارند و به دلیل فاصله زیاد و مشغله های متعدد نمی توانند همواره نظارت کاملی بر معاملات مرتبط با املاک خود داشته باشند و در بسیاری از موارد از راهنمایی های یک وکیل ایرانی بی بهره می مانند ، اگر بخواهیم به صورت جزئی مشکلات حقوقی مرتبط با املاک را مطرح نماییم ، می توان به موضوعاتی مانند تمدید اجاره نامه ، پیگیری دریافت اجاره بها ، تخلیه ملک ، مدیریت پروسه خرید یا فروش ملک و ... اشاره کرد ،

با این حال برای انجام هریک از خدمات حقوقی فوق یا موارد مشابه و مرتبط دیگر ، مالک که در خارج از کشور اقامت دارد می بایست با صرف هزینه و زمان زیاد، گاها چندین بار به ایران سفر داشته باشند ، به همین دلیل وکلای موسسه حقوقی بین المللی اریکه عدل به عنوان وکیل ایرانی این بستر را فراهم نموده اند که امکان انجام امور مربوط به املاک ایرانی مقیم خارج از کشور را به وکالت از این عزیزان در کشور مدیریت و کارسازی نمایند .

 

 

انجام تشریفات ازدواج و طلاق در ایران

یکی از عوامل مهمی که وکلای موسسه حقوقی بین المللی اریکه عدل را بر آن داشت تا ارائه خدمات غیر حضوری به ایرانی مقیم خارج از کشور را به عنوان وکیل ایرانی در دستور کار خود قرار دهند ، سیل درخواست های متعدد مربوط به امور خانوادگی و مسائل مرتبط با موضوع ازدواج ، طلاق و حضانت فرزندان در خارج از کشور بود که حقیقتا هم از مسائلی است که بدون همیاری و همفکری با وکیل متخصص این حوزه که به قواعد مربوطه در دو کشور مبدا و مقصد احاطه داشته باشد امکان پذیر نیست ،

با این حال خوشبختانه این امکان برای ایرانیان خارج از کشور فرآهم شده که از خدمات حقوقی مناسب در مواجهه با مشکلات حقوقی بهره مند شوند و ما امید داریم تا با ارائه این خدمات خاص ، قدمی کوچک در رفع مشکلات حقوقی خانوادگی خارج از کشور برداریم .

 

 

مدیریت امور شرکت ایرانیان خارج از کشور در ایران

همواره یکی از دغدغه های مهم ایرانیان خارج از کشور که مالک شرکت هایی هستند که در ایران فعالیت می نمایند این است که در نبود آن ها ، شرایط شرکت و یا مجموعه اقتصادی که تحت مدیریت آن ها در ایران فعالیت می کند به چه نحوی خواهد بود و چه شرایطی برای آن متصور است ،

در اینجا باید عنوان نمود که یک مجموعه وکالتی بین المللی به عنوان وکیل ایرانی می تواند جایگزین مناسبی برای قائم مقام ، مدیر داخلی و ... باشد چرا که وکیل دادگستری با احاطه کامل بر مسائل مالیاتی ، اداری و ساختاری مرتبط با حوزه کاری فعالیت ها ، روند مدیریتی را با اتکا به قواعد داخلی و بین المللی وکالت ، همسو با اهداف نافع موکل مدیریت و کارسازی خواهد نمود که همین عامل باعث جلوگیری از بروز مشکلات حقوقی شرکت عمده ای خواهد بود که گاها در سرنوشت اقتصادی شرکت تاثیر بسزایی دارند .

 

 

ارائه خدمات مالکیت معنوی در ایران

در موارد متعددی که صاحب ایده ، اختراع ، طرح صنعتی و یا هر یک از عناوین دارایی های معنوی مطرح در قوانین ایران و قواعد بین المللی ، از ایرانیان خارج از کشور هستند ، قصد دارند تا مالکیت معنوی خود را در ایران نیز به ثبت برسانند ، اما به واسطه مشغله های متعدد کاری و بعد مسافت و علی الخصوص عدم آشنایی با قواعد ثبت مالکیت معنوی در ایران ،

در اکثر موارد با مشکل مواجه می شوند و این در حالی است که موسسه حقوقی بین المللی اریکه عدل به عنوان وکیل ایرانی با جمع آوری تیم متخصصی از وکلای مالکیت فکری که به صورت متمرکز در این حوزه فعالیت می کنند ، امکان ثبت تمامی حقوق مالکیت معنوی را برای ایرانیان خارج از کشور را فرآهم نموده است .

 

 

راهکار اعطای وکالت ، بدون حضور در ایران

موسسه حقوقی بین المللی اریکه عدل با ساختاری منسجم ، تیم حقوقی و فنی مستقلی را در جهت ارائه خدمات حقوقی به ایرانیان خارج از کشور تشکیل داده تا با تکیه بر تخصص و تعهد وکلای خود بستری را فراهم آورد که ایرانی مقیم خارج از کشور بتوانند با خیالی آسوده فرآیند های حقوقی و تخصصی خود را به تیمی متعهد و با پیشینه روشن بسپارند ،

در ارتباط با راهکار های ایجاد رابطه حقوقی ، بین وکلای مجموعه و ایرانیان خارج از کشور نیز می توان راحت ترین شیوه که همانا تنظیم وکالتنامه در کنسولگری ایران در کشور مبدا می باشد اشاره نمود ، با این حال برای شروع این فرآیند هیچ الزامی به حضور فیزیکی در ایران و تنظیم وکالتنامه وجود ندارد و توصیه ما در این زمینه و قبل از هرگونه اقدامی ، مشورت با وکلای موسسه حقوقی بین المللی اریکه عدل می باشد .

آسان ترین راه گرفتن سند المثنی

یکی از سوالات عمده ای که همواره ذهن مخاطبین محترم موسسه حقوقی بین المللی اریکه عدل را به خود مشغول نموده این است که در زمان مفقود شدن سند ، چه مشکلاتی پیش خواهد آمد و آیا موضوع گم شدن سند می تواند عواقب حقوقی داشته باشد یا خیر ؟

در مقاله آسان ترین راه گرفتن سند المثنی برای شما کل موضوع را شرح داده شده است. با این حال همه هموطنان عزیز باید توجه داشته باشند که اولین اقدام پس از مفقود شدن سند اقدام سریع برای گرفتن سند المثنی می باشد و با توجه به اینکه برای صدور سند المثنی شرایط خاصی در نظر گرفته شده و قواعد مخصوص به خود را دارد ، توصیه اکید این است که امور مربوط به گرفتن سند المثنی را به وکیل سند المثنی بسپارید چرا که با این راهکار در زمان و هزینه حداکثر صرفه جویی را نموده اید .

 

بهترین زمان برای درخواست سند المثنی ؟

در لحظه ای که مالک ملکی متوجه مفقود شدن سند خود می شود باید اقدامات اولیه خود را به منظور گرفتن سند المثنی شروع کند ، و دلیل فوریت گرفتن سند المثنی این است که احتمال سوءاستفاده را از این وضعیت ملک بسیار بالاست و ریسک فراوانی از این بابت وجود دارد ،

با این حال همواره توصیه وکیل سند المثنی این است که در کوتاه ترین زمان ممکن باید نسبت به صدور سند المثنی اقدامات لازم صورت پذیرد ، با این حال مالکینی که مدت زیادی از گم شدن سند ملک آن ها می گذرد نیز نباید نگران باشند ، اما هرچه سریع تر باید با همیاری وکیل سند المثنی اقدامات خاص صدور سند المثنی را آغاز نمایند .

 

روند صدور سند المثنی به چه نحوی است ؟

برای صدور سند المثنی فرآیند های متعددی در نظر گرفته شده که عموما زمان بر و در مواردی طاقت فرسا است ، با این حال روند گرفتن سند المثنی را باید در زمان مفقود شدن سند پیگیری کرد ، با این حال گاهی اوقات شخص مالک به واسطه شرایط کاری و غیر کاری نمی تواند زمان کافی را برای اقدامات صدور سند المثنی انجام دهد که در این صورت باید کار را به وکیل سند المثنی بسپارد ، با این حال توصیه اکید ما این است که به هر نحو که شرایط مالک ایجاب می نماید ، فرآیند گرفتن سند المثنی را هرچه سریعتر آغاز نماید .

 

در زمان مفقود شدن سند چه خطراتی ملک را تهدید می کند ؟

زمانی که سند ملکی مفقود می شود خطرات فراوانی آن را تهدید میکند که مهمترین آن ها سوء استفاده حقوقی از ملکی است که سند آن مفقود شده ،این موضوع مخصوصا برای املاکی خطر بیشتری دارد که سند دفترچه ای دارند ، همواره به خاطر داشته باشید که غفلت از اقدام به موقع برای گرفتن سند المثنی فرصت بیشتری به سود جویان می دهد تا نقشه های خود را عملی کنند و سرمایه یک خانواده را با یک غفلت ، از بین ببرند .

 

مراجعه به وکیل دریافت سند المثنی چه مزایایی دارد ؟

شاید به جرات بتوان گفت که فرآیند صدور سند المثنی از امور طاقت فرسای اداری است که عموما مالکینی که به این منظور اقدامات اولیه را آغاز می کنند در میانه راه دچار سردرگمی شده و از ادامه مسیر منصرف می شوند ، این در حالی است که وکیل سند المثنی با احاطه کامل بر قوانین ثبتی و راهکارهای مناسب اداری روند طولانی دریافت سند المثنی را به کمترین زمان تقلیل داده و کار را به بهترین نحو تا مرحله صدور سند تک برگی جدید پیگیری می نماید .

 

توصیه خیلی مهم وکیل سند المثنی

در آسان ترین راه گرفتن سند المثنی ، وکیل سند المثنی همواره بر این موضوع تاکید دارد که در زمان گم شدن سند و یا در مرحله ای از فرآیند صدور سند المثنی که پیچیدگی های کار زیاد می شود ، به هیچ قیمت مدیریت روند را به افرادی که تخصص و تجربه این کار را ندارند ، نسپارند ، چرا که این موضوع می تواند عواقب فراوانی بریا مالک ایجاد نماید وکار را پیچیده تر کند ،

با این حال در کلام پایانی امیدواریم تمام مالکینی که با مشکل مفقود شدن سند و پیگیری های صدور سند المثنی دست و پنجه نرم می کنند ، با همفکری و مشاوره لازم در باب دریافت سند المثنی ، این موضوع را هرچه سریعتر به نتیجه برسانند ، با این حال در صورتی که هر سوال و ابهامی در زمینه چگونگی دریافت سند المثنی داشته باشید می توانید با تلفن های تماس موسسه ارتباط برقرار نموده و به صورت موردی اطلاعات کافی را در این رابطه بدست آورید .

حل اختلاف کارگر و کارفرما

در مقاله حل اختلاف کارگر و کارفرما موسسه حقوقی بین المللی اریکه عدل قصد دارد تا با همکاری وکیل اداره کار موضوع مهم حل اختلاف کارگر و کارفرما را مورد بررسی قرار دهیم و به تفصیل حق و حقوق طرفین و قرارداد کارگر و کارفرما را با نگاه وکیل کارگر و وکیل کارفرما را با لحاظ شرایطی که در قانون کار وجود دارد مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم ، چرا که با حل دعوای کارگر و کارفرما شرایط مناسب و امنی برای افزایش تولید در کشور فرآهم خواهد آمد ، با این حال موضوعات مهمی در این باره وجود دارد که از مهمترین آن ها می توان به تعهدات کارفرما ، ایمنی در کار ، اخراج کارگر ، و شکایت از کارفرما نام برد .

کارگر به چه کسی گفته می شود 

وکیل اداره کار در ابتدا تعریف صحیحی از عنوان کارگر ارائه می دهد چرا که در اختلاف کارگر و کارفرما هر کسی را نمی توان با عنوان کارگر خطاب قرار داد ، به همین دلیل در قرارداد کارگر و کارفرما ابتدا با تعریف کارگر بر اساس ماده دو قانون کار شروع می کنیم :کارگر با توجه به تعریف قانون کار کسی است که به هر عنوان در مقابل دریافت حق السعی اعم از مزد ، حقوق ، سهم سود و سایر مزایا به درخواست کارفرما کار می کند .

تعریف قانونی کارفرما 

همانطور که تعریف کارگر توسط وکیل اداره کار در قانون برای حل ریشه ای اختلاف کارگر و کارفرما مهم و تاثیر گذار است ، تعریف قانونی کارفرما نیز که باید به نحو صحیح در قرارداد کارگر و کارفرما ارائه شود تا بتوان با احاطه کامل و شناخت طرفین حق کارفرما و حق کارگر را از یکدیگر تفکیک دهیم ، با این مقدمه تعریف کارفرما در ماده ۳ قانون کار بدین شرح است :

کارفرما شخصی است حقیقی یا حقوقی که کارگر به درخواست و به حساب او در مقابل دریافت حق‌ السعی کار می ‌کندبنا بر عقیده وکیل اداره کار مدیران و مسئولان و به طور عموم کلیه کسانیکه عهده‌ دار اداره کارگاه هستند نماینده کارفرما محسوب می‌ شوند و کارفرما مسئول کلیه تعهداتی است که نمایندگان مذکور در قبال کارگر به عهده می‌ گیرند. در صورتیکه نماینده کارفرما خارج از اختیارات خود تعهدی بنماید و کارفرما آن را نپذیرد در مقابل کارفرما ضامن است.

شروع قرارداد کارگر و کارفرما

همواره یکی از قرارداد های مهم کاری ، قرارداد کارگر و کارفرما است ، بدین سبب به واسطه رایج بودن و در عین حال حساس بودن این نوع از قرارداد همواره واکنش های متعددی نسبت به آن صورت می گیرد ، به گفته وکیل اداره کار در این نوع از قرارداد ها علاوه بر اینکه باید نکات عام حقوقی لحاظ شود ، شرایط خاص قرارداد کارگر و کارفرما را نیز مورد توجه قرارداد ، با این توضیح مختصر موارد خاص مذکور را بدین شرح می توان اعلام نمود :

-         نوع کار یا حرفه یا وظیفه ای که کارگر باید به آن اشتغال یابد

-         حقوق یا مزد مبنا و لواحق آن

-         ساعات کار ، تعطیلات و مرخصیها

-         محل انجام کار

-         تاریخ انعقاد قرارداد

-         مدت قرارداد ، چنانچه کار برای مدت معین باشد

-         شرایط و نحوه فسخ قرارداد

-         موارد دیگری که عرف و عادت شغل یا محل ایجاب می نماید .

دوره آزمایشی کار 

یکی از سوالات عمده ای که در زمینه قرارداد کارگر و کارفرما همواره از وکیل اداره کار پرسیده می شود حول محور شرایط دوره آزمایشی کار است . در قانون کار با نگاه ویژه ای به موضوع دوره آزمایشی کار نگاه شده و آن را با توجه به وضعیت و تخصص کارگر به بازه های زمانی متعددی تقسیم کرده بدین نحو که در ماده ۱۱قانون کار تفصیلا اشاره می کند :  طرفین می‌توانند با توافق یکدیگر مدتی را به نام دوره آزمایشی کار تعیین نمایند. در خلال این دوره هر یک از طرفین حق دارد، بدون اخطار قبلی و بی ‌آنکه الزام به پرداخت خسارت داشته باشد، رابطه کار را قطع نماید. اما این نکته که وکیل اداره کار وکیل اداره کار به آن تاکید دارد این است که در صورت قطع رابطه کار از طرف کارفرما وی ملزم به پرداخت حقوق تمام دوره آزمایشی خواهد بود و چنانچه کارگر رابطه کار را قطع نماید کارگر فقط مستحق دریافت حقوق مدت انجام کار خواهد بود.

همانطور که اشاره شد مدت دوره آزمایشی باید در قرارداد کار مشخص شود و به گفته وکیل اداره کار حداکثر این مدت برای کارگران ساده و نیمه ‌ماهر یکماه و برای کارگران ماهر و دارای تخصص سطح بالا سه ماه می‌ باشد.

به کار گیری اتباع خارجی 

همواره یکی از دغدغه های کارفرمایان در قرارداد کارگر و کارفرما ترس از عواقب به کارگیری اتباع خارجی بوده و به همین دلیل توصیه وکیل اداره کار این است که بر اساس قانون کارفرمایان نباید به صورت غیر قانونی افراد خارجی را به کار گیرند چرا که در صورت به کار گیری اتباع بیگانه ای که فاقد پروانه کار هستند یا مدت اعتبار پروانه کارشان منقضی شده است و یا اینکه کارفرمایان اتباع بیگانه را در کاری غیر از آنچه در پروانه کار آنها قید شده است بپذیرند  یا در مواردی که رابطه استخدامی تبعه بیگانه با کارفرما قطع می‌گردد مراتب را به وزارت تعـاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام ننمایند، با توجه به شرایط و امکانات خاطی و مراتب جرم به مجازات حبس از ۹۱ روز تا ۱۸۰ روز محکوم خواهند شد.

توصیه پایانی 

در پایان همواره توصیه وکیل اداره کار در موضوعات مختلفی مثل قرارداد کارگر و کارفرما و حل اختلاف کارگر و کارفرما این است که هر دو گروه ذینفع در اختلافات کارگر و کارفرما باید درخواست های خود را به صورت قانونی و با همیاری وکیل کارفرما و وکیل کارگر انجام شود چرا که روند کار با شفافیت و آرامش خاطر پیش خواهد رفت و حقوق هیچ یک از طرفیت تضییع نخواهد شد

مطالبه چک از طرق حقوقی و کیفری

در مقاله مطالبه چک از طرق حقوقی و کیفری دپارتمان وصول مطالبات موسسه حقوقی بین المللی اریکه عدل قصد دارد به مبحث چک ، یکی از موضوعات فراگیر در مراودات تجاری روزمره بین افراد بپردازیم که گاها مسیری پیچیده و سنگلاخی پیش روی طرفین درگیر در آن ایجاد می نماید ، این نوع از دعاوی در گروه وصول مطالبات دسته بندی می شوند و این وکیل متخصص وصول مطالبات است که می تواند راهکارهای مناسب در این پروسه ارائه دهد از جمله اجرائیه ثبت .

در بحث مطالبه چک در ابتدا باید قبل از هرچیز توصیه ای کلیدی به مخاطبان داشته باشیم که استفاده از چک در معاملات روزمره باید با دقت و وسواس فراوان صورت بگیرد چرا که سهل انگاری در استفاده از آن بعضا باعث بروز مشکلات عدیده ای برای طرفین خواهد بود گاها حتی مسئولیت کیفری و یا مسئولیت حقوقی شامل طرفین می شود که همین موضوع دقت در استفاده از چک را دو چندان می کند .

 

تعریف چک کیفری و چک حقوقی

در رابطه با چک اصطلاحاتی وجود دارد که در مرحله اقدام قضایی با دو عنوان مطالبه چک به روش حقوقی و کیفری مواجه می شویم ، که مسئولیت کیفری و مسئولیت حقوقی افراد را می توان در پرتو آن مشاهده کرد .

این در حالی است که افراد بسیاری از تفاوت های آن دو اطلاع زیادی ندارند ، در یک بیان کلی  می توان عنوان داشت که مطالبه چک به دودسته تقسیم می شود ، اولی مطالبه چک به روش کیفری، که مبنا را بر ارتکاب عملی غیر قانونی قرار می دهیم و در قانون برای آن مجازات مقرر در نظر گرفته شده و این در حالی است که در مطالبه چک از طرق حقوقی و کیفری فرد مرتکب جرمی نشده بلکه عملی بر خلاف قواعد تجاری انجام داده و باید اقدامات لازم را در جهت پرداخت مبلغ بدهی که سند آن ،چک صادره است ، انجام دهد با این حال در این موارد و چگونگی بررسی آن قطعا رانمایی های وکیل متخصص وصول مطالبات کارگشا خواهد بود .

 

تعریف چک بی محل یا غیر قابل وصول 

در رابطه با بحث وصول مطالبات و به صورت جزئی تر مطالبه چک بر اساس قواعد و قوانین تجاری ، چکی بی محل شمرده می شود که در زمان صدور آن و یا ملموس تر عنوان کنیم ، در موعد پرداخت چک ، فاقد  مبلغ کافی برای وصول باشد ، این در حالی است که شرایط و وضعیت های گوناگونی وجود دارد که مسئولیت کیفری یا مسئولیت حقوقی به صادر کننده پرونده چک اصطلاحا پرداخت نشدنی اطلاق شود ،

با این حال گاهی اوقات وصول نشدن چک دلیلی غیر از کمبود موجودی حساب دارد که منشا آن می تواند موارد مختلفی باشد ، از جمله اعلام مفقودی و یا سرقت شدن چک از ناحیه صادر کننده ، همچنین صدور دستور قضایی مبنی بر صدور دستور عدم کارسازی چک البته نباید از این موضوع غافل شد که وکیل متخصص وصول مطالبات بهترین گزینه را جهت دستیابی به هدف مشخص تعیین خواهد نمود .

 

چک هایی که قابلیت پیگیری کیفری دارد 

در موضوع مطالبه چک مهمترین موضوعی که در رابطه با پیگیری مسئولیت کیفری صادر کننده چک باید ملاک عمل قرار گیرد ، این است که چک نباید وعده دار باشد ، به این معنی که چک صادر شده باید تاریخ  همان روزی را داشته باشد که به بانک ارائه شده و این موضوع را به راحتی بتوان ثابت کرد ، و توصیه وکیل متخصص وصول مطالبات در این گونه موارد بدین شرح است :

در موارد اینچنینی می توان برای اثبات موضوع ، منشا دریافت چک را مبنا قرار داد ، مثل قرارداد خرید و فروشی که بر اساس آن چک صادر شده ، با این حال باید در نظر داشت که در صورتی که چک به روز باشد و مورد خاصی در آن نباشد و در عین حال برگشت بخورد ، واجد جنبه کیفری است و این امکان وجود دارد که صادر کننده آن با توجه به مسئولیت کیفری که دارد راهی زندان شود .

 

چک هایی که قابل تعقیب کیفری نیستند 

وکیل متخصص وصول مطالبات اذعان دارد که در قانون شرایطی وجود دارد که با وجود آن ها اگر چک برگشت بخورد و  پرداخت نشود ، فرد صادر کنده مسئولیت کیفری نخواهد داشت و دارنده مطالبه چک را صرفا می تواند از طریق اقدام حقوقی مورد مطالبه قرار دهد . در همین راستا بر اساس ماده ۱۳ قانون صدور چک در این موارد در صورت وجود چنین شرایطی امکان اقدام کیفری از این بابت وجود ندارد .

  • در صورتی که ثابت شود چک سفید امضا داده شده
  • هرگاه در متن چک وصول وجه آن منوط به تحقق شرطی شده باشد
  • چنانچه در متن چک قید شده باشد که چک بابت تضمین انجام معامله یا تعهدی است .
  • در صورتی که ثابت گردد چک بدون تاریخ صادر شده و یا تاریخ واقعی صدور چک مقدم بر تاریخ مندرج در متن چک باشد .

 

مطالبه چک از طریق اجرای اسناد رسمی

همانطور که می دانید یکی از راههای وصول مطالبات که سند فی مابین چک است  ،  مطالبه چک در زمان عدم پرداخت می باشد که برای وصول آن ، اقدامات لازم از طریق اجرائیه ثبت انجام می شود بدین صورت که با مراجعه به معاونت اجرای سازمان ثبت می توان نسبت به وصول طلب خود از طریق این سازمان اقدام کرد .

در این موارد دارنده چک اعم از کسی است که چک در وجه او صادر گردیده یا به نام او پشت نویسی شده یا حامل چک در مورد چک های در وجه حامل یا قائم مقام قانونی آنان .

نکته ای که وکیل متخصص وصول مطالبات به آن تاکید فراوان دارد این است که در بحث مطالبه چک از طرق حقوقی و کیفری دارنده چک می تواند محکومیت صادر کننده را نسبت به پرداخت کلیه خسارات و هزینه های وارد شده که مستقیما و به طور متعارف در جهت وصول طلب خود از ناحیه وی متحمل شده است ، اعم از آن که قبل از صدور حکم یا پس از آن باشد از دادگاه تقاضا نماید و در صورتی که دارنده چک جبران خسارت و هزینه های مزبور را پس از صدور حکم درخواست کند ، باید درخواست خود را به دادگاه صادر کننده حکم تقدیم نماید .

ایده های ثبت شدنی به عنوان اختراع

در این مقاله موسسه حقوقی بین المللی اریکه عدل به موضوع " ایده های ثبت شدنی به عنوان اختراع " میپردازد. از آنجایی که امروزه به دلیل سرعت رشد فناوری و گسترش استفاده از آن هر شخص محقق و ایده پردازی این حق را دارد که ایده و نوآوری که ایجاد نموده را پروش و رشد داده و از آن بهره لازم را ببرد ، با این حال مهمترین موضوعی که قبل از توسعه آن باید ملاک عمل قرار گیرد ، موضوع ثبت اختراع ، ثبت پتنت ، ثبت طرح صنعتی و موارد مشابه دیگر ، توسط وکیل اختراع است ، که پس از آن صاحب ایده می تواند از پشتیبانی و حمایت قانونی بهره مند شود ،

با این حال همواره فرصت طلبان در کمین سوء استفاده از موقعیت هایی هستند که بتوانند از چنین موقعیت هایی سوءاستفاده کنند و همین موضوع باید عاملی باشد تا محققین و مخترعان چه در فضای داخلی و چه در فضای بین المللی با کمک وکیل مالکیت معنوی  یا وکیل اختراع ایده خود را مخصوصا  در قالب ثبت اختراع بین المللی و ثبت پتنت جدی بگیرند .

 

 

ایده های ثبت شدنی به عنوان اختراع

در کشور ما این چنین جا افتاده که شاید فقط ثبت اختراع است که قابلیت حمایت قانونی از اختراع را دارد ، این در حالی است که بر طبق قواعد و قوانین مرتبط با حوزه فعالیت وکیل مالکیت معنوی طیف گسترده ای از دارائی های معنوی قابلیت ثبت و بهره مندی از حمایت قانونی را دارند .به عنوان مثال می توان به موضوع ثبت طرح صنعتی اشاره کرد که در مواردی گسترده ای ، ثبت طرح صنعتی یکی از ضروریات فعالیت های صنعتی و اقتصادی خواهد بود چرا که به راحتی می تواند باعث توقف تولید طرح صنعتی که ثبت نشده است شود ، در مثال دیگر می توان به قشر فرهیخته شعرا اشاره کرد ، چرا که بر اساس قانون می توان متن شعر را در فرآیندی بهد عنوان دارائی معنوی به ثبت رساند و همچنین موارد متعددی که در قلمرو فعالیت وکیل مالکیت معنوی قرار می گیرند .

 

تعریف قانونی اختراع 

همواره سوال مشترک بسیاری از موکلین ما این است که آیا طرح ما به عنوان یک نوآوری جدید قابلیت ثبت اختراع را دارد یا نه ، در پاسخ به همه این عزیزان باید گفت که اختراع در یک تعریف اجمالی در قانون اشاره شده و بدین شرح است که : اختراع نتیجه فکر فرد یا افراد است که برای اولین بار فرآیند یا فرآورده ای خاص را ارائه می کند و مشکلی را در یک حرفه ، فن ، فناوری ، صنعت و مانند آنها حل می نماید .

البته باید بدانید که ثبت اختراع روند پیچیده ای دارد که در مواردی فقط با کمک گرفتن از وکیل ثبت اختراع و در موارد غیر از اختراع وکیل مالکیت معنوی این مهم عملی می شود ، بدین صورت که باید برای مراجع ثبت اختراع یا حتی ثبت طرح صنعتی با یک استدلال قوی اثبات شود که مورد ارائه شده تفاوت بنیادی با موارد مشابه احتمالی دارد و تازگی و نوآورانه بودن آن قطعی و یقینی است .

چه اختراعی قابل ثبت است 

در پروسه ثبت اختراع باید بدانید بر اساس قانون اختراعی قابل ثبت است که حاوی ابتکار جدید و دارای کاربرد صنعتی باشد ، ابتکار جدید عبارت است از آنچه که در فن یا صنعت قبلی وجود نداشته و برای دارنده مهارت عادی در فن مذکور معلوم و آشکار نباشد و از نظر صنعتی ، اختراعی کاربردی محسوب می شود که در رشته ای از صنعت قابل ساخت یا استفاده باشد ، و منظور از صنعت معنای گسترده آن است و شامل مواردی نظیر صنایع دستی ،کشاورزی ،ماهیگیری و خدمات نیز می شود ،

 

توجه داشته باشید که موارد اشاره شده بر اساس قانون داخلی است و این در حالی است که برای ثبت اختراع بین المللی یا ثبت پتنت ، شرایط متفاوت است و در این وضعیت وکیل ثبت اختراع یا وکیل مالکیت معنوی باید بر اساس ثقواعد بین المللی این فرآیند را مدیریت نماید .

 

مراحل ثبت اختراع 

فرآیند ثبت اختراع بسیار گسترده و در مواردی از پیچیدگی های فراوانی برخوردار است ، بدین سبب نمی توان یک مسیر هموار را برای آن معرفی کرد ، در موارد متعددی وکیل ثبت اختراع و در مواردی وکیل مالکیت معنوی می بایست علاوه بر ورودی های علمی و تخصصی که از طریق متخرع ارائه شده ، باید موارد حقوقی از جمله استدلالات منطقی و قابل قبول را به مرجع ثبت اختراع ارائه کند ،

 

با این توضیحات و با در نظر گرفتن ماهیت ثبت اختراع بین المللی ، ثبت پتنت یا ثبت طرح صنعتی باید عنوان داشت که در همه موارد از طرحی که ارائه شده باید به مثابه حضور در محکمه از طرح منظور  دفاع به عمل آید تا مرجع ثبت اختراع را متقاعد به ثبت نماید .

 

مالکیت اختراع 

موضوع مهمی که در زمان ثبت اختراع باید به آن توجه ویژه ای کرد این است که در زمان شروع پروسه ثبت اختراع مرجع ثبت از ابراز کننده اختراع ذکر عنوان  مالک و مخترع را به صورت جداگانه می خواهد و دلیل آن این است که این امکان وجود دارد که مالکیت منافع مادی اختراع شخصی غیر از مخترح باشد که در این صورت حتی امکان این وجود دارد که چند نفر با درصد سهم مشخص مالک اختراع معرفی شوند و در مثالی دیگر حتی می توان مخترع را مشترکا بیش از یک نفر اعلام نمود ، با این حال وکیل ثبت اختراع در این زمینه خصوصا در ثبت اختراع بین المللی و ثبت پتنت حتما باید از رابطه موجود بین مخترع و کارفرما در زمانی که مالک خود مخترع نیست اطلاع کامل داشته باشد و همچنین روابط فی مابین مخترعین نیز بر اساس شرایط قانونی در قالب یک طرح پژوهشی از قبل باید وجود داشته باشد .

 

مهمترین توصیه ها 

همواره به خاطر داشته باشید که ثبت طرح صنعتی ، ثبت اختراع ،ثبت پتنت و ... موضوعاتی هستند که نباید جزئیات کامل آن را در اختیار اشخاص غیر قابل اطمینان قرار داد چرا که امکان هر سوء استفاده ای از آن ها متصور است و همین موضوع در صورت نادیده گرفتن امکان از بین بردن سالها تلاش و تحقیق صاحب ایده را دارد ، بنا بر این توصیه مهم ما این است که فرآیند ثبت اختراع ، ثبت طرح صنعتی و موارد مشابه را حتما به وکیل ثبت اختراع ارائه کنید .

آیا هنوز مهاجرت به آمریکا امکان پذیر است؟

سوالی که این روزها خیلی ها از دپارتمان مهاجرت اریکه عدل ( وکلای مهاجرت ایران) می پرسند این است که آیا هنوز مهاجرت به آمریکا امکان پذیر است؟ آیا راه گرفتن گرین کارت آمریکا برای ایرانیان باز است یا خیر ؟ اگر دمی وقت بگذارید امروز در دپارتمان مهاجرت اریکه عدل این بحث را با هم به گفتگو می گذاریم. با ما همراه باشید.

وضعیت کنونی مهاجرت به آمریکا برای ایرانیان

دیگر همه شما می دانید که با فرمان ریاست جمهوری آمریکا ، آقای ترامپ چند کشور از ورود به آمریکا منع شدند که متاسفانه یکی از این کشور ها ، ایران بود. با این حال دادگاههایی که در آمریکا صلاحیت داشتند بخشی از این فرمان را معلق کردند و مجددا بخشی از این ملیت ها توانستند به امریکا بیایند و به اصطلاح به خانواده خود بپیوندند.

تا اینجا کار بحثی نیست کسانی که قبلا اقامت داشتند یا صاحب گرین کارت آمریکا بودند و یا اینکه در این کشور دارای خانواده بودند توانستند از این محدودیت ها تا حدودی گذر کنند. با این وجود هنوز وضعیت مهاجرت به آمریکا یا گرفتن گرین کارت آمریکا برای ایرانیان در هاله از ابهام است.

مگر فرمان ترامپ لغو نشد؟

در درجه اول فرمان لغو نشده است بلکه معلق شده در درجه دوم همانطور که عرض کردیم این فرمان ابعاد مختلفی دارد که عمده مباحث آن حول دو محور ورود به آمریکا و مهاجرت به آمریکا می چرخد. فرمان در بخش اول معلق شده اما در بخش دوم هنوز قطعیتی وجود ندارد.

بسیاری از افراد به دفتر اریکه عدل مراجعه کرده اند که به قصد مهاجرت به آمریکا حتی سرمایه گذاری های کلانی در آمریکا انجام داده اند اما به دلیل ایرانی بودن اصلا معلوم نیست که آیا این پرونده ها به نتیجه برسد یا خیر. گذشته از دولت امریکا این سازمان مهاجرت و کارشناسان آن است که در این خصوص تصمیم نهایی را می گیرد به همین دلیل متخصصان و صاحب نظران زیاد در خصوص پذیرش ایرانی ها مطمئن نیستند.

مهاجرت به آمریکا ، گرین کارت آمریکا اقامت آمریکا سرمایه گذاری در آمریکا

چه ریسکهایی وجود دارد؟

همانطور که گفتیم هنوز تکلیف مشخص نیست که آیا ایرانی ها در خصوص مهاجرت به آمریکا پذیرش می شوند یا خیر. ریسک بزرگ این ماجرا این است که احتمال دارد بعد از انتقال سرمایه متقاضی به آمریکا به عنوان یک ایرانی علاوه بر اینکه این پرونده مهاجرتی مدتها در بلاتکلیفی باشد ، در صورت عدم پذیرش یا طولانی شدن بیش از حد پروسه  حتی خارج کردن سرمایه هم از امریکا موانع زیادی داشته باشد. چون بانکهای آمریکایی اصرار دارند سرمایه را به حساب خود شخص برگردانند و از طرفی به این آسانی به حساب ایرانی ها پرداخت و انتقال ندارند.

در نتیجه ممکن است هم اقامت داده نشود و هم سرمایه در این کشور گیر کند. ( بنده مدتها با پرونده ای با شرایط یکسان درگیر بوده ام و بانک آمریکایی برای بازگرداندن سرمایه شرایطی را وضع کرده بود که عملا غیر ممکن می نمود ).

راهکار جدید مهاجرت به آمریکا برای ایرانیان

برای رسیدن به هدف اگر دو راه وجود داشته باشد که یکی نزدیک اما مبهم و پر خطر بوده و دیگری دور اما مشخص و عاری از خطر باشد ، انسان عاقل راه دوم را انتخاب می کند. در خصوص مهاجرت به آمریکا هم دور راه وجود دارد :

۱- اقدام و سرمایه گذاری با هویت ایرانی 

۲- اقدام و سرمایه گذاری با هویت دیگر 

وکلای مهاجرت ایران به عنوان دپارتمان تخصصی اریکه عدل در موضوع مهاجرت ، بعنوان یک مرجع متخصص و آگاه در این روزها راه دوم را پیشنهاد می دهد. بنابراین اگر کمر همت بسته اید و مقصد شما آمریکا است ، به گفته ریش سفیدان این عرصه اعتماد کنید. روش ما این است که ابتدا برای متقاضی و خانواده اش پاسپورت ترکیه را تهیه کرده و سپس با این هویت جدید پروسه مهاجرت به آمریکا را کلید می زنیم.

کشور ترکیه از سال ۱۹۳۳ به بعد دارای معاهدات دوجانبه با آمریکا در موضوعات سرمایه گذاری و مهاجرت است و این معاهدات به تبعه ترک این اجازه را می دهد که بدون نگرانی در مسیری مطمئن و بدون ریسک اقامت آمریکا و در گام بعدی گرین کارت امریکا را با خیال راحت دریافت کند. برای کسب اطلاع بیشتر در خصوص نحوه دریافت پاس ترکیه به مقاله « دریافت سریع پاسپورت ترکیه » مراجعه بفرمایید. همچنین در مقاله « خرید ملک در ترکیه و اخذ پاسپورت این کشور » هم می توانید اطلاعات مفیدی در این خصوص بدست بیاورید.

مهاجرت به آمریکا ، گرین کارت آمریکا اقامت آمریکا سرمایه گذاری در آمریکا

کدام روشهای مهاجرت به آمریکا در دسترس است؟

با فرمولی که وکلای مهاجرت اریکه عدل توسعه داده اند، دست ایرانی ها در موضوع مهاجرت به آمریکا بسیار باز تر می شود. اگر با اریکه عدل همراه شوید برنامه های مهاجرتی زیر در دسترس شما خواهد بود:

شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاع بیشتر در خصوص برنامه های مهاجرتی فوق روی عنوان آن کلیک کنید و اطلاعات جامع سایت وکلای مهاجرت ایران در این خصوص را مطالعه بفرمایید.

فرآیند تصفیه و انحلال شرکت

در این مقاله موسسه حقوقی بین المللی اریکه عدل قصد دارد تا با همکاری وکیل متخصص شرکت ها فرآیند تصفیه و انحلال شرکت را مورد بررسی و دقت نظر قرار دهیم و شرکت ورشکسته را با تحلیل مناسب تشخیص دهیم در این بین موضوعات متعددی در این باره مطرح می شوند از جمله وظایف مدیر تصفیه ، چگونگی وصول مطالبات و موضوع ورشکستگی شرکت را با ارائه تصویری شفاف از جزئیات آن ترسیم نمائیم ، همواره یکی از دغدغه های مدیران ، سهامداران و یا حتی اشخاصی که با شرکت ها مراودات مالی و رابطه استخدامی دارند ،

این است که در صورت بروز اختلاف و یا هر دلیلی که منجر به انحلال شرکت یا تصفیه شرکت می شود ، تکلیف چیست و این مسئله ای است که در مواردی ، بسیار پیچیده و مشکل ساز خواهد شد و در صورت عدم توجه به مواردی خاصی که وکیل متخصص شرکت تشخیص می دهد ، منجر به تضییع حقوق افراد ذینفع خواهد شد .

دلایل انحلال و تصفیه شرکت

انحلال شرکت و به تبع آن تصفیه شرکت های تجاری یا موسسات غیر تجاری دلایل متفاوتی دارد ، به عنوان مثال گاهی اوقات مدت معینی برای فعالیت شرکت تعیین شده که پس از انقضای مدت ، خود به خود انحلال شرکت رخ خواهد داد و یا در مواردی انجام موضوع شرکت غیر ممکن می شود، اما زمانی که عنوان فرآیند تصفیه و انحلال شرکت به گوش می رسد

موضوعی که به ذهن متبادر می شود ورشکستگی شرکت و یا در مواردی حکم قطعی دادگاه مبنی بر ورشکستگی است که باید توجه داشت ، این موضوع بسیار مهم و تاثیر گذار خواهد بود و بنا بر تاکید وکیل متخصص شرکت این دو موضوع می تواند نتیجه تصفیه را تغییر دهد .

تقاضای انحلال شرکت 

در قانون شرایطی در نظر گرفته شده که این اجازه را به اشخاص ذینفع در شرکت می دهد که در شرایطی خاص انحلال شرکت و به تبع آن تصفیه شرکت را از دادگاه صالح به رسیدگی درخواست نماید ، با تائید نظر وکیل متخصص شرکت این موضوع امتیازی مهم برای شرکا یا اشخاص ثالث مرتبط با شرکت محسوب می شود که در قانون پیش بینی شده ،

یکی از مواردی که این اختیار را به ذی نفعان شرکت داده زمانی است که سمت تمام یا بعضی از اعضای هیئت مدیره و همچنین مدیر عامل طی مدتی بیش از شش ماه بلا متصدی مانده باشد ، در این شرایط موضوع مهمی که وجود دارد تعیین مدیر تصفیه برای شروع فرآیند وصول مطالبات است که این مورد در صورتی که به موقع اقدام نشود ، می تواند تبعات سنگینی را به شرکت ورشکسته متحمل نماید .

تفاوت انحلال با ورشکستگی 

باید توجه داشت که موضوع انحلال شرکت همانطور که در بند های پیشین مطرح شد به معنای ورشکستگی شرکت نمی باشد ، چرا که موارد متعددی می تواند باعث انحلال شرکت و در ادامه منجر به تصفیه شرکت شود به این معنا که حساب های شرکت مورد بررسی قرار بگیرد ، طلب ها و بدهی ها تعیین و بر اساس مستندات مربوطه اقدامات لازم جهت وصول مطالبات انجام شود .

اما این در حالی است که ورشکستگی شرکت وضعیت متفاوتی را ایجاد می کند و موضوع تصفیه شرکت از شرایط عادی خارج می شود ، حتی در مواردی در موضوع ورشکستگی شرکت ، علاوه بر مسئولیت حقوقی ، موضوع مسئولیت کیفری مطرح می شود که مبحثی بسیار ثقیل است که مقالات بعدی تفصیلا به آن خواهیم پرداخت .

فرآیند تصفیه شرکت 

فرآیند تصفیه و انحلال شرکت به این معناست که شخصیت حقوقی شرکت به دلایلی که ذکر شد دچار انحلال قهری یا غیر قهری شده و به سبب حفظ منافع شرکا و اشخاص ثالت روند بررسی حساب ها از جمله حساب سود و زیان ، بررسی صورت های مالی و پایان دادن به قرارداد های منعقده و همچنین بررسی و دریافت مطالبات حال و معوق و چگونگی وصول مطالبات شرکت می باشد که تمامی این موارد با مدیریت مدیر تصفیه عملی خواهد شد ،

در رابطه با مسئولیت مدیر تصفیه نیز می توان اینطور خلاصه کرد که مدیر تصفیه پس از تعیین ، مسئولیت تمام امور شرکت از جمله مدیریت حساب ها و پرداخت بدهی ها ، در مواردی انعقاد قرارداد جدید در جهت پیشبرد اهداف تصفیه ، وصول مطالبات و در نهایت به غایت رساندن امر فرآیند تصفیه و انحلال شرکت و پایان این فرآیند می باشد .

همه چیز درباره استارت آپ ها

در مقاله همه چیز درباره استارت آپ ها موسسه حقوقی بین المللی اریکه عدل قصد دارد به یکی از موضوعات داغ و اختلافی این روزها بپردازیم و آن رفع مشکلات حقوقی استارت آپ است که یا در مسیر ایجاد قرار دارند و یا در میانه راه با مشکلات عدیده حقوقی و اداری دست و پنجه نرم می کنند ، در این باره صحبت های فراوانی شده ولی ما در این مجال قصد داریم تا با بهره گیری از وکیل متخصص استارت آپ مسیری روشن و بدون مانع را از ثبت استارت آپ ، سیر رشد و توسعه شرکت ها و پرداخت مالیات استارت آپ را با هدف پشتیبانی حقوقی استارت آپ ترسیم نمائیم .

 

اولین موضوعی که برای ایجاد شخصیت حقوقی یا ثبت استارت آپ وجود دارد و شروعی قوی را برای آینده ای بی دغدغه فراهم می آورد ، همراهی وکیل متخصص استارت آپ است ، همانطور که مشخص است ، ایده ثبت استارت آپ پس از توافق موسسین که عموما در زمینه های تخصصی خود از نخبگان هستند تصمیم می گیرند که فرآیند ثبت استارت آپ را آغاز نمایند ،

 

اما موضوعی که معمولا مغفول می ماند نادیده گرفتن مسائل حقوقی و اداری در ظاهر معمولی و عدم بهره مندی از مشورت های وکیل متخصص استارت آپ است که در مسیر رشد استارت آپ می تواند باعث بروز برخی مشکلات و حتی منجر به از هم پاشیدگی کل طرح شود ، در این مرحله است که پشتیبانی حقوقی استارت آپ در اینگونه شرکت ها باعث توسعه استارت آپ ایجاد شده خواهد بود .

 

با نگاهی عمیق تر به این موضوع می توان نتیجه گرفت که همراهی یک وکیل متخصص استارت آپ در کنار تیم فنی استارت آپ می تواند عامل توسعه استارت آپ و رشد بدون توقف چنین مجموعه هایی باشد .

نیاز اساسی یک استارت آپ 

در ابتدا باید در جریان باشید که ثبت شخصیت حقوقی یا ثبت استارت آپ که حتما باید با همفکری وکیل متخصص استارت آپ  انجام شود از مهم ترین مراحل کار می باشد ، اما مهم تر از آن این است که نباید به هر قیمتی و بدون در نظر گرفتن جزئیات و احتمالات حال و آینده ثبت استارت آپ عملیاتی شود ، چرا که بار حقوقی شکل گرفته پس از ایجاد و ثبت استارت آپ در مواردی به سختی قابل تصحیح و تغییر است ، با این حال موضوعات جزئی بسیاری در تاسیس شخصیت حقوقی باید در نظر گرفته شود و بهترین گزینه انتخاب شود تا بر طبق قانون مشمول فرآیند پشتیبانی حقوقی استارت آپ شود .

ارتباط استارت آپ ها با بیمه تامین اجتماعی 

یکی از موضوعات پیچیده ای که در حال حاضر دغدغه نخبگان و پژوهشگران در مرحله ثبت استارت آپ می باشد موضوعات بیمه و تعهدات استارت آپ با سازمان تامین اجتماعی است ، این مورد بسیار تعیین کننده است چرا که برای ارتباط موثر و بی دغدغه مدیران و  تعهدات استارت آپ  که از طریق قرارداد های کاری با کارمندان و یا حتی افرادی که به صورت دورکاری ، پاره وقت و یا .... با استارت آپ ها همکاری می کنند ایجاد می شود ،

 

با این حال ارتباط موثر با سازمان تامین اجتماعی هم باعث توسعه استارت آپ و هم قرار گرفتن در مسیر قانونی در حوزه بیمه و تامین اجتماعی است ، البته نباید فراموش کرد که وکیل متخصص استارت آپ است که شرایط را به نحوی تنظیم می کند که تمام منافع و را ههای رشد و توسعه استارت آپ فرآهم شود .

مدیریت قرارداد ها 

یکی از مسائل مهم در این شرکت ها مشکلات حقوقی استارت آپ است که منشا آن می تواند نحوه تنظیم قرارداد ها باشد ، این موضوع در استارپ ها می تواند نقطه عطفی در استفاده از امتیاز ثبت استارت آپ باشد ، چرا که در قرارداد استارت آپی امکان استفاده از مزیت پشتیبانی حقوقی استارت آپ و عرف معمول ایجاد شده در این مسیر فرآهم است و می تواند گاها باعث کاهش تعهدات استارت آپ باشد و مشکلاتی را از این بابت کاهش دهد و در اینجاست که نقش وکیل متخصص استارت آپ بسیار حیاتی جلوه خواهد کرد .

نظام پرداخت مالیات استارت آپ ها 

یکی دیگر از موضوعات مهمی که ذهن مدیران و افراد خلاقی که قصد ثبت استارت آپ را دارند مشوش می کند، چگونگی محاسبه پرداخت مالیات استارت آپ است ، اما باید به این موضوع اذعان داشت که به دلیل تازگی عنوان استارپ آپ و فعالیت های دانش بنیان و ورود آن به فضای قانونی و عرف اداری کشور هنوز ساختار مسنجمی از این بابت تنظیم نشده ، با این حال روش های متعددی برای پرداخت مالیات استارت آپ و بهره مندی از مزایا و معافیت های لازم وجود دارد این وکیل متخصص استارت آپ  است که با احاطه کامل به مسائل مالیاتی موانع و مشکلات مالیاتی موجود را به فرصت و منفعت تبدیل می نماید ،

 

با این حال طرحی در حال مطالعه و اجرایی شدن است که شرکت های استارآپی یا اصطلاحا نوآفرین را از پرداخت مالیات در بازه زمانی بین دو تا پنج سال و تا پنج میلیارد ریال درآمد از پرداخت مالیات معاف نماید ، علاوه بر این امکان بهره مندی از مزایای دانش بنیان شدن شرکت نیز که از طریق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام می شود ، وجود دارد .

پشتیبانی حقوقی از شرکت های دانش بنیان و استارت آپ

ایده اجرای طرح پشتیبانی حقوقی استارت آپ زمانی مطرح شد که سیلی عظیم درخواست ها به مجموعه حقوقی اریکه عدل سرازیر شد و نیاز هایی که در زمینه  پشتیبانی حقوقی استارت آپ ها وجود داشت ، وکلای متخصص در این حوزه را که عنوان وکیل متخصص استارت آپ  بر این تیم اطلاق می شود ، برآن داشت تا ساز و کاری طراحی شود که بر اساس آن شرکت های استارت آپی به صورت دوره ای مورد بازدید کارشناسان و وکیل متخصص استارت آپ قرار بگیرند و نیازها و مشکلات حقوقی و اداری این شرکت ها را حل و فصل نمایند.

با این حال متقاضیان این گونه خدمات پس از این می توانند با هماهنگی دفتر مرکزی از خدمات تاثیر گذار این طرح که در جهت توسعه استارت آپ هدف گذاری شده است ، بهره مند شوند و با مراجعه به سامانه مشاوره حقوقی یا تماس با وکیل متخصص استارت آپ اقدامات لازم را انجام دهند.

تنظیم قرارداد پیش فروش ساختمان

وکلای متخصص حوزه املاک و اختلافات ثبتی هولدینگ حقوقی بین المللی اریکه عدل در این مقاله ، ساختار قرارداد پیش فروش ساختمان را که یکی از قرارداد های پرکاربرد و حساس می باشد را به صورت تخصصی مورد تحلیل و بررسی قرار داده اند و تعهدات پیش‌خریدار  و پیش فروشنده را مطرح نموده اند در حالی که هدف از این مقاله را می توان ، ارائه تصویری روشن از نحوه تنظیم قرارداد پیش فروش ساختمان معرفی نمود ، چرا که با نگاهی گذرا به این نوع قرارداد در سطح جامعه می توان موارد اختلافی متعددی را در طرفین اینگونه قرارداد مشاهده نمود ، این در حالی است که ما قصد داریم تا با از بین بردن ابهامات موجود در این تنظیم قرارداد پیش فروش نتیجه مطمئنی را همراه با  مستندات قانونی و پیشگیری از بروز اختلافات ناشی از آن برای مخاطبین محترم فراهم آوریم .

نحوه تنظیم قرارداد 

تنظیم قرارداد پیش فروش ساختمان یکی از قراردادهای مهمی است که هر چقدر با جزئیات بیشتر تنظیم شود قوی تر و منسجم تر خواهد بود و در زمان بروز اختلاف هر یک از آن ها قابل استناد است چرا که قرارداد پیش فروش ساختمان حتما باید به صورت رسمی و در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شود .

با این حال باید توجه داشته باشید که تنظیم قرارداد پیش فروش ساختمان در بنگاه املاک به هیچ وجه اعتبار سند تنظیم شده در دفاتر اسناد رسمی را ندارد و نمی توان در مواقع بروز اختلاف ، آنچنان که باید به قرارداد عادی استناد کرد .

یکی از مهمترین نکاتی که در تنظیم قرارداد پیش فروش ساختمان باید به آن توجه نمود موضوع مشخصات ملک موضوع قرارداد است ، به خاطر داشته باشید که پلاک،مشخصات ثبتی و نشانی دقیق وقوع ملک باید در قرارداد ذکر شود و علاوه بر آن اوصاف و امکانات دیگر واحد ساختمانی مورد معامله مانند مساحت اعیانی، تعداد اتاقها، شماره طبقه، شماره واحد، پارکینگ و انباری حتما باید اشاره شود و مستندات مربوط به آن ارائه گردد .

موضوعات مهم در قرارداد 

همانطور که پیش از این اشاره شد ، جزئیات مورد معامله در این نوع قرارداد بسیار تعیین کننده است اما شاید اینگونه برداشت شود که ذکر ویژگی های ظاهری و مشخصات مربوط به واحد موضوع قرارداد پیش فروش ساختمان کفایت می کند ، اما اینگونه نیست چرا که مهم تر از ویژگی های ظاهری مشخصات فنی و معماری ساختمانی که واحد در آن احداث می‌شود مانند موقعیت، کاربری و مساحت کل عرصه و زیربنا، تعداد طبقات و کل واحدها، نما، نوع مصالح مصرفی ساختمان، سیستم گرمایش و سرمایش و قسمتهای مشترک و سایر مواردی که در پروانه ساخت و شناسنامه فنی هر واحد قید شده یا عرفاً در قیمت مؤثر است که باید به تفصیل بیان شوند.

با توجه به شرایط پیش گفته توجه داشته باشید که قرارداد پیش فروش ساختمان  حتما با تنظیم سند رسمی نزد دفاتر اسناد رسمی و با درج در سند مالکیت و ارسال خلاصه آن به اداره ثبت محل صورت گیرد .

مدارک لازم برای تنظیم قرارداد پیشفروش

- سند رسمی مالکیت یا سند رسمی اجاره با حق احداث بناء یا قرارداد رسمی حاکی از این‌که مورد معامله در ازاء سرمایه‌گذاری با حق فروش از طریق احداث بناء بر روی عرصه به پیش‌فروشنده اختصاص یافته است.
- پروانه ساخت کل ساختمان و شناسنامه فنی مستقل برای هر واحد
- بیمه‌نامه مربوط به مسؤولیت ، چرا که  پیش‌فروشنده در قبال خسارات ناشی از عیب بناء و تجهیزات آن و نیز خسارات ناشی از عدم رعایت ضوابط قانونی، در برابر پیش‌خریدار و اشخاص ثالث مسئول است و باید مسؤولیت خود را از این جهت بیمه نماید. چنانچه میزان خسارت وارده بیش از مبلغی باشد که از طریق بیمه پرداخت می‌شود، پیشفروشنده ضامن پرداخت مابه‌التفاوت خسارت وارده خواهد بود
- تأییدیه مهندس ناظر ساختمان مبنی بر پایان عملیات پی ساختمان
- پاسخ استعلام از اداره ثبت اسناد و املاک محل وقوع ملک

لازم به ذکر است که در مجموعه‌های احداثی که پیشفروشنده تعهداتی در برابر مرجع صادرکننده پروانه از قبیل آماده‌سازی و انجام فضاهای عمومی و خدماتی با پرداخت حقوق دولتی و عمومی و نظارت آن دارد،در صورتی اجازه تنظیم قرارداد پیش‌فروش واحدهای مذکور را دارد که حداقل سی‌درصد پیشرفت در انجام سرجمع تعهدات مربوط و تأیید آن توسط مرجع صادرکننده پروانه را ارائه دهد.

جریمه تاخیر 

چنانچه پیشفروشنده در تاریخ مقرر در قرارداد واحد پیش‌فروش‌شده را تحویل پیش‌خریدار ندهد و یا به تعهدات خود عمل ‌ننماید علاوه بر اجراء تعهداتی که بر طبق قانون مکلف به انجام است به شرح زیر جریمه تأخیر به پیش‌خریدار بپردازد مگر این‌که به مبالغ بیشتری به نفع وی توافق نمایند :

  • درصورتی که واحد پیش‌فروش‌شده و بخش‌های اختصاصی نظیر توقفگاه (پارکینگ) و انباری در زمان مقرر قابل بهره‌برداری نباشد، تا زمان تحویل واحد به پیش‌خریدار، معادل اجرت‌المثل بخش تحویل‌ نشده
  • درصورت عدم انجام تعهدات در قسمتهای مشاعی، روزانه به میزان نیم‌درصد بهای روز تعهدات انجام‌نشده به میزان قدرالسهم پیش‌خریدار
  • درصورت عدم انجام تعهدات در قسمتهای خدمات عمومی از قبیل خیابان، فضای سبز، مساجد، مدارس و امثال آن روزانه به میزان یک در هزار بهای روز تعهدات انجام شده به میزان قدرالسهم پیش‌خریدار
  • درصورت عدم اقدام به موقع به سند رسمی انتقال، روزانه به میزان یک در هزار مبلغ قرارداد

رفع اختلاف در مساحت مورد توافق 

درصورتی که مساحت بناء براساس صورت مجلس تفکیکی، کمتر یا بیشتر از مقدار مشخص شده در قرارداد باشد، مابه‌التفاوت براساس نرخ مندرج در قرارداد مورد محاسبه قرار خواهد گرفت، لیکن چنانچه مساحت بنا تا پنج درصد (۵%) افزون بر زیربنای مقرر در قرارداد باشد، هیچکدام از طرفین حق فسخ قرارداد را ندارند و در صورتی‌که بیش از پنج درصد (۵%) باشد صرفاً پیش خریدار حق فسخ قرارداد را دارد.
چنانچه مساحت واحد تحویل‌شده کمتر از نود و پنج درصد (۹۵%) مقدار توافق‌شده باشد پیش‌خریدار حق فسخ قرارداد را دارد یا می‌تواند خسارت وارده را بر پایه قیمت روز بناء و براساس نظر کارشناسی از پیش‌فروشنده مطالبه کند.

پروسه درخواست پناهندگی

در این مقاله موسسه حقوقی بین المللی اریکه عدل قصد داریم تا با تحلیل واقع گرایانه بر اساس قواعد و اصول بین المللی پدیده پر حاشیه درخواست پناهندگی و حقوق پناهنده را با محوریت کنوانسیون مربوط به وضعیت پناهندگان (۱۹۵۱) مورد بررسی قرار دهیم و راه های حمایت از پناهنده را برشماریم تا بر همین اساس بتوانیم تصویری روشن و بدون ابهام را از پروسه درخواست پناهندگی ارائه دهیم .

پناهنده به چه شخصی اطلاق می شود 

در ابتدا باید این موضوع را نهادینه کرد که چه فردی و با چه شرایطی به عنوان پناهنده شناخته می شود و بر اساس قواعد بین المللی حمایت از پناهنده شامل حال وی می شود ، چرا که صرف تصمیم برای خروج از کشور مبدا و تصمیم شخصی از این بابت دلیلی بر اطلاق عنوان پناهنده به فرد نخواهد بود ، با این حال باید در نظر داشت ، شخصی که درخواست پناهندگی خود را به کشوری ارائه می کند ، باید بر طبق تعریفی که کنوانسیون مربوط به وضعیت پناهندگان (۱۹۵۱) به شرح ذیل ارائه نموده شامل موارد متعدد آن گردد که بر اساس این توصیفات پناهنده را می توان این گونه تعریف کرد :

تعریف پناهنده 

پناهنده شخصی است که خارج از کشور مبدا خود قرار دارد ، ترس موجهی از آزار و اذیت دارد که ناشی از نژاد ، مذهب ، ملیت ، عضویت در یک گروه اجتماعی خاص ، یا عقاید سیاسی وی است و به دلیل ترس از آزار و اذیت قادر یا مایل نیست از حمایت آن کشور برخوردار شود یا به آنجا بازگردد .

بر اساس این تعریف می توان نتیجه گرفت که افراد صرفا بر اساس تفکرات شخصی نمی توانند درخواست پناهندگی کنند و از حقوق پناهنده در سطح بین المللی بهره مند شوند .

این در حالی است که با توجه به تعریف ارائه شده ، اشخاصی دارای شرایط ابتدایی اطلاق لفظ پناهتده به آن ها می شوند و می توانند از حقوق پناهنده استفاده کنند که بر اساس ضوابط تعیین شده مشمول تعریف فوق باشند و از حداقل حقوق پناهنده که در نظر گرفته شده برخوردار باشند؛

این تعریف را می توان اولین مرحله ورود به پروسه درخواست پناهندگی قلمداد کرد، چرا که در ادامه این روند تمامی ادعا ها و گفته های فرد متقاضی باید مورد راستی آزمایی قرار گرفته و به واسطه نهاد های داخلی و بین المللی مورد تصدیق قرار گیرد.

ریسک های درخواست پناهندگی 

همواره وکلای متخصص مهاجرت این موضوع را به متقاضیان درخواست پناهندگی توصیه می کنند ،که این روش یکی از روش های با ریسک بالا و بدون تضمین کافی برای قطعیت آن در پایان پروسه است ، و این توضیح را باید اضافه کرد که تصویر مثبتی که در کنوانسیون های بین المللی و اسناد متعدد بین المللی در ارتباط با پروسه درخواست پناهندگی و حقوق پناهنده و حمایت از پناهنده وجود دارد را نمی توان به صورت قطعی تضمین موفقیت در پروسه درخواست پناهندگی در نظر گرفت چرا که این دولت های حاکم هستند که با در نظر گرفتن قواعد داخلی و مصلحت کشور خود گاها بر خلاف قواعد بین المللی رفتار کرده و تمامی تصویر شفافی که از این موضوع وجود داشته را خدشه دار خواهند نمود ، با این حال می توان نمود عملی این گونه تصمیم گیری های داخلی را به راحتی از طریق رسانه هایی که اخبار مرتبط را ارائه می کنند ، در اکثر کشور ها به صورت ملموس درک کرد .

بر همین اساس فرد متقاضی درخواست پناهندگی باید به این حقیقت هر چند تلخ اذعان داشته باشد که صرف درخواست پناهندگی نمی تواند آینده ای روشن و بدون ابهام را در موضوعات متعددی از جمله حقوق پناهنده در زمینه های مختلف برای خود در نظر بگیرد .