مزاحمت تلفنی و پیامکی

تعریف ، نحوه شکایت و مجازات قانونی

مزاحمت تلفنی و مزاحمت پیامکی
چکیده مطلب :

مزاحمت تلفنی را می توان زمانی محقق دانست که فردی با استفاده از کانال ارتباطی تلفن ( چه تلفن ثابت ، چه همراه ) ،اقدام به ارتباط با مخاطب نموده و  وی را مورد آزار و اذیت قرار می دهد.بعد از دستو مرجع قضایی به مخابرات ، در بخش حقوقی مخابرات ، ردیابی و استعلام سوابق تماسها و پیامک های مربوط به خط و گوشی تلفن عادی و همراه قابل انجام است.بعد از محکومیت ،مجازات یک ماه الی شش ماه حبس خواهد بود.

 توسعه دنیای تکنولوژی و گسترش ارتباطات همیشه برای ما مفید و خوشحال کننده نیست گاهی این موضوع سبب ناراحتی و اسباب دردسر ما می گردد .یکی از این موارد مزاحمت  تلفنی و مزاحمت پیامکی  است . تصور بفرمایید با وجود این همه گیرنده ، مخاطب و دارنده تلفن همراه ، احتمال بروز مزاحمت  تلفنی و مزاحمت پیامکی به چه میزان افزایش پیدا می کند !

مزاحمت تلفنی چیست ؟

مزاحمت تلفنی را می توان زمانی محقق دانست که فردی با استفاده از کانال ارتباطی تلفن ( چه تلفن ثابت ، چه همراه ) ،اقدام به ارتباط با مخاطب نموده و  وی را مورد آزار و اذیت قرار می دهد.

برای مجازات مزاحمت‌های پیامکی و تلفنی، مجرمان به مجازات تعزیری محکوم می‌شوند. این مجازات ممکن است شامل شلاق، جریمه مالی و حبس باشد. نوع مجازات نیز بسته به شخصیت متهم، دفعات و نوع مزاحمت بستگی دارد.

نحوه شکایت از جرم مزاحمت تلفنی یا مزاحمت پیامکی

مزاحمت تلفنی و مزاحمت پیامکی  موضوعی است که علاوه بر امکان پیگیری از سوی شرکت مخابرات، از طریق دادسرا و در قالب شکایت کیفری نیز قابل پیگیری است. برای این کار کافی است می توانید امور ذیل را انجام دهید لیکن استفاده از تخصص یک وکیل و مشاور متخصص همواره توصیه می گردد :

۱- به دادسرای محل سکونت یا کار خود  یعنی جایی که مزاحمت در آنجا رخ داده مراجعه کنید. در این مرحله روی یک برگه کاغذ ( می تواند کاغذ معمولی باشد یا فرم مخصوص) شکایت خود را مطرح می‌کنید.

  • شاکی : کسی که مخاطب مزاحمت تلفنی بوده است به همراه آدرس کامل و تلفن تماس ( دقت داشته باشید که شما نمی توانید از طرف نزدیکان خود مانند همسر یا برادر یا پدر خود شکایت کنید حتی با وکالت دفاتر اسناد رسمی ، فقط یک وکیل دادگستری می تواند این کار را انجام دهد )
  • عنوان مجرمانه ( جرم وقوع یافته ): ایجاد مزاحمت تلفنی از طریق ارسال پیامک (اگر همراه با مزاحمت، توهین شدیدی نیز صورت گرفته باشد، شاکی می‌تواند تقاضای «اعاده حیثیت» را هم مطرح کند.)
  • مشتکی عنه ( کسی که از او شکایت دارید ) ممکن است طرف مقابل نامشخص باشد. در چنین حالتی در بخش مربوط به متشاکی نوشته می‌شود: «نامشخص». یا اگر وی را می شناسید و آدرسی از وی ندارید می نویسید «مجهول المکان»

۲- بعد از این مرحله، با ارجاع شکایت به یکی از شعبه‌های دادیاری یا بازپرسی، با نامه‌ای که دادگاه خطاب به کلانتری برای تکمیل کردن تحقیقات می‌نویسد، کلانتری از مخابرات درخصوص این شماره تلفن استعلام و تقاضای پرینت مکالمات تلفنی  و در صورتی که مزاحمت پیامکی باشد صورتجلسات پیامک ها را عنوان می‌کند. ممکن است این استعلام به طور مستقیم از سوی دادگاه خطاب به مخابرات ارسال شود، اما بخش اولیه کار در این مرحله شناسایی مزاحم است.

 این دستورات و  نامه‌ها نیز برای بخش حقوقی شرکت مخابرات ارسال می‌شود. در این بخش ردیابی مربوط به خط و گوشی تلفن عادی و همراه قابل انجام است. حتی مخابرات می‌تواند گوشی تلفن همراهی که از آن تماس گرفته شده را ردیابی کند و این مساله را مشخص کند که آخرین بار چه زمانی و چگونه از آن استفاده شده و چه سیم کارتی در آن فعال بوده است؟ پس از این مرحله و مشخص شدن شماره تماس، از سوی دادسرا برای آن نشانی و صاحب خط تلفن اخطاریه ارسال می‌شود و دادسرا ایشان را احضار و تحقیق می‌کند. اگر فردی در مرحله اول در دادسرا یا کلانتری حاضر نشود، برای بار دوم نیز برای او اخطاریه ارسال می‌شود و در نهایت با عدم حضور وی، برای بار سوم در صورتی که دادستان دلایل جرم را قوی تشخیص دهد، برای او حکم جلب صادر می‌شوند.

۳-شما اکنون در مرحله تحقیقات جرم مزاحمت تلفنی یا مزاحمت پیامکی به سر می برید ، در این مرحله، بازپرسی  فرد مزاحم را احضار و از وی بازجویی میکند.در صورتی که دلایل متقن و مستندی مبنی بر محکومیت وی باشد و این دلایل به صورت اصولی مورد استناد واقع گردند ،  پرونده با صدور کیفرخواست برای صدور رای به دادگاه فرستاده می‌شود.

اثبات مزاحمت تلفنی از طریق صدای ضبط شده

یکی از شیوه‌های اثبات مزاحمت تلفنی، استناد به صدای ضبط شده است. صدای ضبط شده در رسیدگی به یک پرونده دلیل  محکمی نیست ولی اماره محسوب می‌شود و گاهی دادیاران، بازپرس‌ها یا قضات این مساله را نمی‌پذیرند. چون ممکن است با توجه به پیشرفت تکنولوژی، صدای ضبط شده ساختگی باشد.

نکته‌ای که یک مسئول به آن اشاره می‌کند، جالب توجه است. او می‌گوید: در محاکم دادگستری کارشناسان مختلفی مانند کارشناس راه و ساختمان، کارشناس خط، آتش نشانی و… وجود دارد، اما به دلیل این که مواردی مانند پیامک پدیده‌های جدیدی است، کارشناس رسمی و خبره در این مورد وجود ندارد، اما گاهی قاضی می‌تواند از آدمی خبره برای کارشناسی کمک بگیرد، اما اگر مقام قضایی از طریق شیوه‌هایی همچون تطبیق صدای ضبط شده با صدای متهم قانع شود که این صدا به فرد مزاحم تعلق دارد و اگر شهود در این زمینه شهادت دهند یا فرد متشاکی اعتراف کند، پرونده با کیفرخواست به دادگاه ارسال می‌شود.

درخصوص مزاحمت با موبایل و پیامک هم این استاد دانشگاه به نکته جالبی اشاره می‌کند و می‌گوید: درخصوص مزاحمت با موبایل و پیامک چون بتازگی ایجاد شده، قانون خاصی نداریم. در این مرحله قضات دو نوع عملکرد دارند.

یک عده می‌گویند چون قانون خاصی نداریم، این مسائل قابل تعقیب کیفری نیست و وقتی قانون مجازاتی تعیین نکرده، نمی‌توان فرد مجرم را مجازات کرد.

برخی از قضات هم می‌گویند آیین دادرسی کیفری در این زمینه پیش‌بینی کرده در موارد سکوت قانون قاضی باید به فتاوی مراجعه کند. به همین سبب این قضات، به توهین‌هایی که در قالب پیامک هم باشد به عنوان عملی مجرمانه رسیدگی می‌کنند و فرستده را به سبب این توهین مورد تعقیب قرار می‌دهند.

مجازات مزاحمت  تلفنی و مزاحمت پیامکی

دادگاهها و رویه قضایی در جرائم مزاحمت تلفنی و پیامکی ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی (کتاب پنجم تعزیرات) مصوب ۱۳۷۵ را مناط اعتبار رای خود قرار می دهند . در این ماده به مجازات یک ماه الی شش ماه حبس تصریح شده است.

قاضی با توجه به شخصیت مجرم و دفعات تکرار جرم، مجازات حبس را به جریمه تقدی تبدیل نماید .همین طور ممکن است در مواردی قاضی تصمیم بگیرد مجازات را تا یک سال تعلیق کند که در صورت عدم تکرار جرم، این مجازات منتفی می‌گردد.

خبرنامه اریکه عدل
کانال تلگرام اریکه عدل
تکمیل کادرهایی که با علامت* مشخص شده اند ، ضروری است
سوالات مربوط به مهاجرت در موسسه حقوقی اریکه عدل

از ما بپرسید !

شما عزیزان اگر سوالی دارید و پاسخ آن را در بخش پرسش و پاسخ مربوطه نیافته اید ، می توانید  با استفاده از فرم روبرو پرسش خود را  مطرحبفرمایید . همکاران متخصص ما در این بخش با کمال میل در اسرع وقت پاسخ شما را خواهند داد . همچنین پاسخ سوالات شما به منظور استفاده سایر عزیزان در ذیل همین صفحه درج خواهد گردید.

4 پاسخ به مزاحمت تلفنی و پیامکی
  1. با تشکر از اریکه عدل ، و ممنون بابت مطلب کاربردی و مفید

  2. سلام
    آیا دادگاه می تواند لیست کلیه اس ام اس ها را از مخابرات استعلام کند ؟

    • سلام آقا / خانم طهماسبی عزیز
      بله دادسرا یا دادگاه می تواند در صورت نیاز سوابق پیامکهای ارسالی و دریافتی را از مخابرات استعلام نماید. سوال یا فرمایش دیگری بود در خدمتیم.


[بالا]

پاسخ بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به مشاوره حقوقی دارید؟مشاوره آنلاین